Historia

Vuonna 1939 perustettiin yhdeksän terveydenhoitajatteren voimin Mikkelin terveydenhoitajatarkerho. Tavoitteena oli koota yhteen läänin terveydenhoitajattaret ja kehittää sekä edistää terveydenhoitotyötä luentotilaisuuksien ja keskustelujen avulla.

Vuonna 1945 perustettiin Suomen terveyssisaryhdistyksen Etelä-Savon paikallisosasto, johon kuului tällöisen Mikkelin läänin kaikki 33 kuntaa. Suomen terveyssisaryhdistys oli Suomen sairaanhoitajaliiton alainen. Paikallisosastolle hyväksyttiin säännöt ja se rekisteröitiin.

Etelä-Savon paikallisosastosta tuli Suomen terveydenhoitajaliiton Etelä-Savon terveydenhoitajayhdisys v. 1977. Terveydenhoitajaliitto ja yhdistykset omalta osaltaan huolehtivat edunvalvonnasta.
(Lähde: Etelä-Savon terveydenhoitajayhdistyksen Historiikki)